Trondheim Sporveier 1901 - 1971

Rune Kjenstad har skrevet flere bøker om trikken i Trondheim og han kom til vårt møte mandag 3/2 for å fortelle om trondheimstrikken som har en 100 år lang historie, den har gjenoppstått to ganger, først etter brannen i 1956 og så etter nedleggelsen i 1988. 

Rune Kjenstad har brukt år på å dukke ned i et svært rikt arkivmateriale om trikken. Miljøet kjenner han og fra den tida han var trikkefører. Han er fortsatt aktiv i Sporveisforeningen. Det er blitt flere bøker der han forteller om oppgang - og nedgang, om trikkebrann - og nedleggelser.

4. desember 1901 kjørte de elektriske sporvogner for første gang gjennom Trondheims gater. Trikkehistoria startet med en kommunalt drevet trikk på et trikkespor med 1000 mm sporvidde fra Ila til Østbyen (Voldsminde). På det meste hadde trikken 4 linjer, 3 kommunale og en privat (Gråkallbanen). Det ble innkjøpt sporvogner fra Tyskland, de første var åpne i front slik at føreren sto i friluft «for å ha god nok sikt». I 1928 ble nytt utstyr anskaffet, sporvidden var fortsatt den samme, men bredden på vognene ble økt. De nye vognene fikk 2+2 seter der de reisende satt i kjøreretningen, tidligere hadde de sittet med ryggen mot sideveggen. Føreren fikk og sitteplass i lukket kupe. Gjennom byen måtte skinnene flyttes litt for at 2 trikker kunne møtes i gata. De nye trikkene økte kapasiteten og økonomien var god. Da bedriften var på høyden, registrerte selv bergenserne at det var store overskudd på trikken i Trondheim og omtalte dette som at det var «Trollmenn i Trondheim», de lurte på hvordan dette kunne være mulig.

I 1956 rammet tragedien med en brann som reduserte en moderne sporvei til en rykende ruinhaug. 43 vogner gikk tapt og vognhallen på Dalsenget ble sterkt skadet. De gamle vognene ble redningen for å holde driften i gang.  

På 60-tallet begynte det å butte imot og linjer ble lagt ned. 1971 ble Trondheim Sporvei fusjonert med de private A/S Graakalbanen og Bynesruten A/S, og fikk navnet Trondheim Trafikkselskap A/S. I 1974 ble all kollektivtrafikk samlet i ett selskap, Trondheim Trafikkselskap. Sporveisdriften ble lagt ned i 1988, men gjenåpnet i 1990, da som eget selskap og drevet i privat regi. Det er en egen historie.

Kjenstad skildret menneskene som preget bedriften, både direktørene og de fargerike trikkeførerne. Vår president Sture var en av disse uten at han fikk nevneverdig heder for det!


 
Forfall fra  kveldens foredragsholder, men møtet ble bra!

2. oktober 2025

Forfall fra kveldens foredragsholder, men møtet ble bra!

Mandag 29.sept fikk vi forfall fra oppsatt foredragsholder, men kreative medlemmer sørget for at møtet ble godt like vel!

Utvidet virkelighet (AR) i nevrovitenskap!

16. september 2025

Utvidet virkelighet (AR) i nevrovitenskap!

Hva har en rottehjerne til felles med en menneskehjerne? I en masteroppgave fra NTNU har Thadshajini Paramsothy og Eirin Svinsås utviklet et verktøy som formidler funksjonelle likheter mellom menneske- og rottehjernen!

Diskusjonsmøte

2. september 2025

Diskusjonsmøte

Møtet mandag 1.september var utern noe program bortsett fra 3-minutter. Like vel gikk diskusjonen om aktuelle saker og veien videre. Komiteene må i sving, spesielt er det viktig å få på plass en programkomite.

På han igjen!

20. august 2025

På han igjen!

Etter en møtefri periode er vi igang igjen. Sammr sted til samme tidog faktisk samme president og!President Lars tok utfordringen med å ta det viktige vervet i 2 år og det er vi glade for alle sammen.

Utvandringen fra Norge

13. mars 2025

Utvandringen fra Norge

De første utvandringer til Amerika skjedde på 1600-tallet, men den store vandringen foregikk midt på 1800-tallet. Dette kunne Jan Habberstad berette om i vårt møte 10.mars.

Geologiske naturressurser

22. februar 2025

Geologiske naturressurser

Mandag 17. februar hadde vi gleden av å høre om vårt landskap og endringen av det gjennom tusener av år.gjennom et foredrag av geolog Rolf Magne Dahl. Geologi gir landskapet karakter, skaper muligheter og setter begrensninger.

Klubbliv gjennom 50 år i møte 10.febr

11. februar 2025

Klubbliv gjennom 50 år i møte 10.febr

Ragnvald Knudsen har vært medlem i Rotary siden 1977, nesten like lenge som klubben vår har eksistert. Hans yrkesklassifikasjon er bokhandler og han har holdt mange yrkesforedrag i både denne klubben og i andre klubber i byen.

Guvernørbesøk fra DG Aud

5. februar 2025

Guvernørbesøk fra DG Aud

DG Aud Schjødt Fredriksen Hadde 4. februar invitert seg til å besøke Malvik RK og de inviterte oss til å komme dit og møte guvernøren. Hyggelig å møte både DG og medlemmene i Malvik.

Årets nettverkskonferanse ble spennende og er viktig for alle

5. februar 2025

Årets nettverkskonferanse ble spennende og er viktig for alle

Over 90 rotarianere samt noen ukrainske gjester var tirsdag 4. februar samlet til årets nettverkskonferanse i Sparebanken Midt-Norges lokaler i Trondheim. Og med et meget viktig og dagsaktuelt tema: «Ukraine defence against Russia’s fullscale invation».

«Miljøpakkens arbeid og prioriteringer».

9. januar 2025

«Miljøpakkens arbeid og prioriteringer».

Notat fra møte i Charlottenlund Rotaryklubb 6. januar 2025.
Kveldens foredrag var ved Inger Mari Eggen, enhetsleder i Mobilitets- og samferdselsetaten i Trondheim Kommune.. Denne enheten ligger under Byrådsområde Miljø-, næring og samferdsel.